r16

Titel: Gothika
Instruktør: Mathieu Kassovitz
Genre: Gys, thriller, mystik
Type: DVD
Stars: 3 ud af 5

Synops: Miranda Grey (Halle Berry) er psykiater på en psykiatrisk afdeling for psykisk syge, kriminelle, kvinder. Hendes mand er leder af ‘sygehuset’. Efter mystiske omstændigheder vågner Miranda op, på selv samme afdeling, som hun selv arbejdet – blot som “indsat”. Hun har lidt hukommelsestab og ved ikke hvorfor hun pludselig er blevet patient. Hendes kamp begynder her for, at bevise hun ikke er sindssyg. Men hun er ikke alene…

Min vudering: Da “Gothika” udkom i 2003, var jeg 12 år gammel. Dengang var denne film min absolut favorit. Handlingen, og mystikken omkring omstændighederne, tiltrak mig. Ligeledes husker jeg mange scener som værende i skræmmende, og pludselige. I dag 10 år efter, hvor jeg endnu engang har genset filmen, kan jeg ikke længere give den top karakter. Måske er det fordi jeg i dag kræver mere af de film jeg ser – eller måske bare fordi tiderne ændre sig – men filmen er ikke fuldkommen. Det store problem i filmen er de mange løse ender. Der er simpelthen for mange gange hvor man tænker “Hvorfor har overvågningskameraet ikke opdaget dét?”, “Hvordan slap han/hun uset væk?”, “Hvad blev konsekvensen?”… Og desværre er filmens slutning ikke mindst et af netop disse øjeblikke. Alt for mange tvivl spørgsmål, som formentlig ikke er tiltænkt man skulle have når man havde set filmen.

Når dét er sagt, så er det vigtigt at understrege at det er en udmærket film! Man er underholdt fra ende til anden, og hele tiden nysgerrig omkring hvorfor det hele har udviklet sig som det har. Derudover kan det nævnes at plottet er holdbart, på trods af de løse tråde – dog kunne områder omkring plottet godt forbedres, og udvikles på. Men filmen favner også om mange “retninger” indenfor for gysergenren, og det kan være svært at holde dem alle lige meget fremme i lyset, uden at ryge ud på et komplet sidespor.

Som nævnt syntes jeg mange scener var spændene, og måske endda skræmmende, tilbage i år 2003. Desværre er jeg efter mange år som gyserfanatiker, blevet ret så immun – så jeg ganske enkelt næsten aldrig oplever adrenalinen pumpe i mit blod, når jeg ser en gyser. Derfor skal filmen alligevel have ros for dens uhyggelige scener; de er lavet fuldkommen efter bogen, og har den rette mængde suspens og chok. Der var flere scener jeg her gerne ville fremhæve, men i frygt for at spolerer filmen for jer læsere, lader jeg være.

Et stort plus som filmen skal have er dens skuespiller. Det kommer nok ikke bag på nogen af filmen er ekstremt velspillet, når jeg nævner skuespillere som; Halle Berry, Robert Downey Jr., og Penélope Cruz. Det er en ren fornøjelse og se. Dog vil jeg faktisk sige, at Penélope Cruz, er den skuespiller som viser størst talent, og ganske enkelt fremviser den mest troværdige fremstilling af sin rolle i filmen.

På trods af filmens fejl og mangler giver jeg den 3 stjerner ud af 5. Jeg syntes filmen er underholdene, og som sagt yderst velspillet. Du sidder aldrig et øjeblik i filmen og tænker “SÅ er der tispause”, for det er der ganske simpelt ikke tid til – filmen går nemlig på intet tidspunkt langsomt. Til tider syntes jeg filmen favner om mere end den kan holde, men formår alligevel at bringe budskabet frem i filmen. Jeg syntes helt klart man skal se filmen hvis man ikke fik det gjort for 10 år siden da den udkom

Om Skribenten

Ejer af microcut.dk.