Du har måske set hashtagget #DepressionSucks en hel del gange i dag. Måske har du også set et utal af orange sokker i dag, og tænkt – ‘er dette nu et modefænomen jeg ikke helt har forstået endnu?’ Bare rolig! Du har ikke misset en ny mode. Der er faktisk en langt vigtigere forklaring til alle de orange sokker, og du kan være med til at sprede budskabet, som dette hashtag, og disse sokker står for;
I dag, d. 1 oktober, er det ‘European Depression Day’. Dette markeres i år af depressionsforeningen, ved at sætte fokus på unge og depressioner, i kampagnen #DepressionSucks. Kampagnen skal skabe opmærksomhed, og lede til at snakken om unge og depression kommer på dagsordenen.
Jeg har valgt at støtte op om denne kampagne, fordi det simpelthen er sådan et vigtigt emne! Forekomsten af depression hos børn og unge er stigende, og kun 1 ud af 3 søger professionel hjælp. Vi er derfor nødt til at bryde tabuet, og bane vejen, således at det er et emne man kan føle sig tryg over at dele med andre, og dermed få den hjælp man har behov for.
Ikke alene skal vi gøre det til et emne vi kan snakke om, vi skal også være opmærksom på vores nære. Vi skal spørge ind til hinanden, og lytte. Støtte i at søge hjælp. Vise omsorg, og ikke mindst være tålmodige! Vi bør hjælpe hinanden, og tage den svære samtale <3