r17
Titel: The Great Gatsby
Instruktør: Baz Luhrmann
Genre: Drama, romantik
Type: DVD

Stars: 4 ud af 5

Synops: Nick Carraway (spilles af Tobey Maguire), er en ung og håbefuld mand, som i efter krigstiden flytter til Long Island. Carraway har valgt at droppe sin drøm om at blive forfatter, til fordel for at blive en del af børsmarkedet, i et forsøg på at opnå den luksuriøse livsstil som blomstre omkring ham. Snart efter sin ankomst bliver Carraway lokket ind i et kærligheds drama som udspilles mellem hans kusine Daisy, hans nabo Jay Gatsby (spilles af Leonardo DiCaprio), og kusinens mand Tom.

Intet er som det ser ud til, i de riges verden. Alt er præget af perler, fester, milloner, og hemmelige handler under bordet. Hvem kan man sætte sin lid til i denne verden af penge glade mennesker?

Min vudering: Jeg elskede The Great Gatsby! Den nærmede sig faktisk en 5 ud af 5 stjerner – men måtte dog nøjes med 4 ud af 5, da jeg er sikker på at dette er sådan en film man ser én gang, og derefter er nødt til at lade ligge i nogen tid. Anden gang, tror jeg også næppe, at den kan tage en med storm, på samme måde som første gang, men en film til under 4 stjerner bliver den aldrig!

Mit forventnings niveau var ret lavt da jeg skulle ind og se filmen. Jeg havde ladet mig fortælle at det var en meget kunstnerisk film, og den faktisk satte mere fokus på at opfylde alle de kunstneriske aspekter, end at være en god film. Lige ledes har Tobey Maguire ikke lige frem været en skuespiller jeg har holdt af – og da slet ikke efter at have set Spiderman. Men jeg tog fejl… Omkring det hele.

The Great Gatsby er en kunstnerisk film. Men ikke ud i det overdrevet! Det er på ingen måde på bekostning af hverken handling eller forløb. Faktisk er filmens sammensætning blot blevet piftet op, på en ny og forfriskende måde. En sammensætning af nyt og gammelt. Musikken, klipningen, og kostumerne er vidunderlige. Intet er overladt til tilfældigheden, og det mærkes virkelig! Dette er hvad jeg vil kalde en kvalitets film! En film hvor jeg (som ellers har et meget kritisk øje), ikke har bemærket nogen synlige fejl i. Den er ganske enkelt bare gennemarbejdet.

Og hvis vi skal snakke om skuespillerne, ja så gør selv Tobey Maguire et helt fantastisk arbejde. Dog vil jeg i særdeleshed rose Leonardo DiCaprios skuespil. Han gør et helt fantastisk stykke arbejde (som altid), og formår virkelig at gøre Jay Gatsby til en spændene og hemmelighedfuld karakter. Nævnes skal Carey Mulligan (Som spiller rollen som Daisy Buchanan), som leverer et overbevisende billede af en kvinde fra den tid, og de lag.

The Great Gatsby har en fortryllende, men også dyster handling. Man forstår ikke helt hvem offeret i filmen er – og om der overhovedet er et – før man når slutningen. Og selv når slutningen er nået, kan man ikke helt lade være med, at tænke over de enkelte elementer. Var det mon derfor de gjorde som de gjorde? Hvad var hendes/hans motiver? Mange spørgsmål rejser sig, og giver en lyst til at debaterer og diskutere filmens enkelte scener, og situationer.

Jeg så The Great Gatsby i biografen (2D), og har man muligheden for at gøre det samme, syntes jeg ikke man skal tøve med at tage ind og se den!

Husk at deltage i min give-away hvor du kan vinde et par smukke øreringe fra LoveAble!

Om Skribenten